Gia Codrescu

despre comunicare, cunoastere, curaj

Country Branding

Written By: fatacuportocale - May• 10•08

Povesteam acum ceva timp ca am cunoscut oameni din mai multe tari, in curs de o luna. Cand am fost in martie pana in Germania am cunoscut nemti, peruani si brazilieni. Cand am fost la un proiect, la inceputul lui aprilie, la o serie de traininguri din cadrul programului Youth in Action, am cunoscut sarbi, macedoneni si turci.

In ambele cazuri a fost o experienta foarte interesanta deoarece i-am ascultat pe fiecare dintre ei vorbind despre tara lor. Country Branding.

La o petrecere, in Germania, am stat de vorba mai ales cu cei din Brazilia. Venisera acolo cu o bursa Erasmus, intr-un campus unde erau studenti de peste tot. Si acum incepe partea frumoasa. Venisera cu steag, pe care si-l pusesera in camera. Initiasera cursuri de dans specific tarii lor, asa-numitul “Capoeira”. Un fel de break-dance filosofic :) Se pun in cerc, in “roda”, mai multi oameni si pe ritmul muzicii, cate unul vine in centru si executa niste figuri complicate. Sau vin cate doi si comunica prin dans. Foarte misto. Ce au mai facut ? Ne-au pus muzica, ne-au povestit de festivalul de la Rio, de cultura si problemele lor sociale.

Am vazut ca brazilienii sunt foarte calzi, foarte atasati de tara lor frumoasa, pe care o laudau si ne-o aratau in albume pe care le aveau cu ei. La fel sunt si oamenii din Peru pe care i-am cunoscut.

Nemtii sunt intr-adevar, asa cum se spune, mai reci, insa si ei sunt mandri de tara lor, le place stilul de viata de acolo cu toate avantajele pe care il ofera – siguranta si dezvoltare.

Mai departe, la acel proiect, care a fost un schimb intercultural, am cunoscut in parte mai bine pe cei care au participat. Toti a trebuit sa vorbim despre tara noastra, sa o prezentam. Au fost si seri dedicate specificului national. Astfel, experienta asta, fata de cea dinainte, a fost in mod oficial centrata pe promovarea tarilor.

Sa vedem ce a facut fiecare. Sarbii in general au vorbit cel mai mult. Mai ales despre problemele lor din tara cu Kosovo, cu populatia albaneza dar si alte minoritati. Ne-au pregatit cafea, asa cum se bea la ei. Ne-au adus un rachiu de gutui foarte bun si diverse specialitati. Un fel de zacusca de ardei foarte concentrata si buna, branzica si dulciuri. Ne-au pus muzica de la ei si ne-au jucat o piesa de teatru ce exprima foarte frumos relatiile obisnuite dintre minoritatile lor.

Macedonenii au fost cei mai nebuni. Au adus, si ei, steag, au vorbit despre problemele pe care le au cu Grecia, ne-au adus mancarica specifica tarii lor. Si, cel mai frumos, ne-au cantat un cantec “Macedonsko devojce”, despre faptul ca fetele din Macedonia sunt cele mai frumoase.

Cei din Turcia, care au fost si turci si kurzi, ne-au povestit si ei, despre problemele lor sociale. Spre exemplu, populatia kurda, desi este foarte numeroasa si peste tot in tara, nu are dreptul de a folosi limba kurda in discus public, nu pot fi reprezentati in guvern deoarece nu trec niciodata de pragul electoral, nu au televiziune in limba lor si nici invatamant. In general, sunt exclusi, incercandu-se asimilarea lor fortata, desi au alta limba si alta cultura.

Un moment trist in legatura cu asta. Eram pe balconul hotelului, vedeam in fata muntii (la Busteni) si langa mine mai era unul dintre kurzi. Ma uitam la munti, si am spus ce frumos. L-am intrebat daca in orasul lui sunt munti. Mi-a raspuns ca da, ca acolo se ascund kurzii, cu arme, atunci cand este vreo ciocnire cu autoritatile care le interzic foarte multe lucruri. Eu, in aceeasi imagine a muntilor vedeam ceva frumos, iar el, un loc de ascuns, o amintire a durerii.

La seara interculturala cei din Turcia au adus delicatesele lor: turkish delight, apple tea, cafea speciala, care se face la nisip, raki si alte bunatati. Ne-au facut si o surpriza placuta si au organizat un concurs, iar ca premii au fost albume, semne de carte, portofele si un CD cu frumuseti de la ei. Country branding.

Ok, acum de ce am dat toate detaliile astea ? Fiindca reprezentantii Romaniei, si ma numar si eu printre ei, la fiecare intalnire interculturala nu au stiut sa-si promoveze tara. Nu am stiut ce sa le aratam. Ok, avem tuica, hora si sarmale. Avem munti, paduri si mare. Fete frumoase si Dracula. Il avem si pe Hagi. Insa ce sa vezi ? Tuica, hora si sarmale au si vecinii nostrii din Europa de Est. Munti paduri si mare are si Turcia, mult mai spectaculoase, sa nu mai zic de alte tari. Fete frumoase, tocmai am auzit un cantec macedonean. Dracula, da, numai ca e povestit de un american, iar noi am retrocedat castelul.

Cred, sunt sigura, ca avem mult mai multe lucruri de aratat. Atat pentru noi, pentru a ne simti mai aproape, cat si pentru ceilalti, pentru a ne cunoaste. Avem resurse insa parca nu si interesul de a le folosi pentru a ne diferentia. Este nevoie de dragoste si marketing. Country Branding :)

Solutii ? :)

 

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

7 Comments

  1. Andrei Rosca says:

    Gia, capoira nu e “break-dance filosofic” :) sunt arte martiale.

  2. fatacuportocale says:

    da Andrei, daca e facut de profesionisti :) dar acolo copii dansau, ca in clip, si arata ca un break-dance cu poveste :)

  3. theheartcollector says:

    Citeam acest post si mi s-a parut ciudat cand ai spus ca nu ati stiut ce sa le aratati despre Romania care sa fie in acelasi timp si unic si traditional romanesc.
    Am stat putin sa ma gandesc zicandu-mi ca ti-a scapat ceva… sigur trebuie sa fie ceva unic in tara noastra care sa ne defineasca pe noi ca romani si doar pe noi. Am vrut sa iti dau un exemplu, ceva, orice, oricat de insignifiant… si, totusi, nu imi vine nici o idee :(
    Am sa ma mai gandesc… Trebuie sa fie ceva!

  4. radu d. says:

    ca sa vezi…

  5. mugur says:

    iti spun eu, oricat de trist ar fi.
    tziganii..

    nu cred ca exista alta tara asociata mai puternic cu tziganii decat romania.

    Dar ma mai gandesc intre timp si poate vin cu un raspuns mai bun. :)
    Hai sa facem o chestie… sa vedem cam care ar fi spiritul poporului roman. (idei… brainstorming-uri online, eminisiuni TVR?:).

    Din pacate nu mi se pare ca suntem un popor cu prea mult spirit,… cu un suflu comun national.
    nu razbate nimic pana la mine .. gen … spirit razboinic japonez, zgarcenie frantuzeasca, organizare germana.. orice. poate petreceri, bula, olimpici la matematica, miorita.. habar n-am.

  6. fatacuportocale says:

    radu d: ca sa vezi… ? :) asteptam continuare

    mugur: o sa scriu un post despre ce-mi trece prin cap ca avem bun si am putea promova. altfel :)

  7. costiman says:

    incearca sa nu starnesti pesimistii ca sunt de-a dreptul periculosi, n-o sa vezi vreunul sa spuna ca in proportie de 30% va fi vreme frumoasa ci in 70% din teritorii va ploua. Suntem macabri iar rasul a ajuns …de ras . Pardon, unii sunt macabri iar altii sunt prea ocupati ca sa rada .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>